Zwemmen met een wilde dolfijn - Reisverslag uit Bunbury, Australië van Mariel Doeschate - WaarBenJij.nu Zwemmen met een wilde dolfijn - Reisverslag uit Bunbury, Australië van Mariel Doeschate - WaarBenJij.nu

Zwemmen met een wilde dolfijn

Door: Mariel

Blijf op de hoogte en volg Mariel

20 Februari 2011 | Australië, Bunbury

Lieve allemaal,


Allereerst mijn excuses alvast, voor de spelling en grammaticafouten die ik regelmatig schijn te maken in mijn blogs! Als je alleen maar engels praat en schrijft, heb je niet meer in de gaten wat nou fatsoenlijk nederlands is en wat niet. Dus sorry opa&oma :) ik zal er wat beter op proberen te letten ;)!

Het is hier erg heet geweest afgelopen week, bijna elke dag boven de 30 graden en het toppunt op donderdag...39 graden! Klinkt vast fantastisch, maar heftige zwoksels krijgen van stilzitten is een beetje teveel van het goede.

Afgelopen week was wel echt weer een geweldige week. Zondag ben ik voor het eerst voor 'mijn eigen' onderzoeksproject met Valissa op de boot geweest om 1 van de 3 transecten te doen. Onze transecten liggen ten Noorden van Bunbury. Elk transect is 10 Nautische mijlen (dat is ongeveer 18,5km) lang en omdat we het verste transect gingen doen moesten we eerst 1,5u varen. Omdat het vrij vroeg was (7u) en ik dus niet direct schade kon aanrichten leek het Valissa wel een goed idee als ik meteen oefende met het besturen van de boot. Dus daar gingen we, met 30 knopen (dat is ongeveer 56km/u) langs de kust op richting ons transect!
Het transect gaat als het ware met een zig-zag beweging out to sea, en in een hoek richting kust. Dit is allemaal met GPS vastgelegd en komt ook vrij precies met sturen, en de truuk is dus om het pijltje (de boot) op het lijntje (het transect) te krijgen...net een computerspelletje! En ondertussen uitkijken naar dolfijnen natuurlijk ;)! Dit transect was rustig, met maar 2 groepen van elk ongeveer 5 dolfijnen.

Ook maandag gingen we de zee op voor het tweede transect. Het weer leek slechter te worden rond de middag, en dus moesten we extra vroeg vertrekken. En jullie kennen me...ik ben nou niet bepaald een ochtendmens! Toch stond ik om 5u (!!!) bij de boot, klaar om de zonsopgang te bewonderen terwijl we naar het tweede transect voeren. Hier spotte we 1 groep van 8 dieren, met 2 pasgeboren dolfijntjes er bij!
Omdat het transect zo rustig was waren we al vrij vroeg terug in Koombana Bay, en omdat het zo warm was stelde valissa voor om het anker uit te gooien en een duik te nemen.
Ik had een snorkel en masker geleend van Valissa en was net lekker aan het rondpeddelen, toen ik allerlei klikjes en gekraak hoorde. Valissa, die nog op de boot stond, riep naar Helene en mij dat we niet moesten schrikken...er kwam een dolfijn aan. Ik zag haar in eerste instantie helemaal niet, totdat ze ineens nog geen meter van me vandaan adem kwam halen. Ik ging meteen terug in snorkel-mode (plat op het wateroppervlak) hangen, en zag hoe de dolfijn langzaam een rondje om Helene heenzwom en vervolgens recht op me af kwam zwemmen. In een elegante beweging zwom ze onder me langs en ging op haar zij recht onder me hangen...nog geen meter diep van me verwijderd keek ze me recht aan. Ik kan je vertellen...ik was zo amazed dat ik niks anders kon dan terugkijken. Ze was zo enorm groot, dat merk je niet als je er vanuit je bootje op neer kijkt, maar als je zo dichtbij bent en dat gigantische hoofd en lijf bijna aanraakt...echt impressive. Ik durfde dan ook niet meer mn benen te bewegen, bang haar te schoppen. Resultaat: ik zonk. Mn snorkel liep vol water en ik kreeg een flinke slok zeewater binnen en moest proestend mn hoofd uit het water steken, waarop de dolfijn na een keer vlak naast me rustig adem te hebben gehaald wegzwom.
'Well hat was a good first dolphin swim!' riep Valissa...en hell yeah it was!! Dat moment was echt zo bijzonder, dat een wilde dolfijn op die manier intresse toont...dat ga ik niet snel vergeten!!!!
Ook dinsdag zijn we de boot op geweest voor het laatste transect. Dit transect is dichtbij de baai en druk bevolkt en stilzitten was er dan ook niet bij! Resultaat van de dag: 40 dolfijnen gefotografeerd, en een uitgeputte Mariel.
Ook vrijdag ben ik de hele dag op de boot geweest met Simon Claire en Dee, om weer te assisteren met hun biopsies. Een van de laatste keren helaas, want het is bijna tijd voor hun om naar een andere locatie te gaan.

Dit weekend ben ik het hele weekend vrij geweest. Vrijdagavond zijn we met een groep uit het hostel wezen stappen en heb ik ontdekt...dat ze hier ook een 'eigen' donkere rum hebben:D! Bundaberg rum is de Australische variant, helaas niet zo goedkoop als in Statia, maar wel erg lekker!
Mijn finse vriendinnetje uit het hostel heeft een baantje gekregen bij de subway, wat betekend dat ik regelmatig gratis avondeten krijg (ze mag een footlong subway sandwich mee naar huis nemen na werk die ze zelf niet op krijgt) en veel belangrijker: dat we binnenkort een weekendje duiken in Rottnest Island (bij Perth) kunnen plannen!! Ik heb er nu al zin in!

Ik wil jullie trouwens allemaal heel erg bedanken voor de leuke reacties op mijn verhalen! Ik vind het echt heel leuk om van jullie te horen!! Hopelijk gaat het met jullie ook allemaal goed :)!


Veel Liefs,
Mariel

  • 20 Februari 2011 - 12:38

    Arend:

    Hoi Mariel,

    klinkt als een dol fijne boel daar ;-) Super mooi dolfijnen van zo dichtbij mee te maken. Veel plezier nog.

    Groetjes Arend

  • 20 Februari 2011 - 14:57

    J.kuyper:

    Lieve Mariel ,

    Wat interessant, je verslag weer super .
    Met veel plezier alles gelezen ,
    Liefs Tante Dicky ,Oom Jan

  • 20 Februari 2011 - 15:02

    Anneke:

    sjonge; als ik er niet ben zit dat vriendje van me meteen achter de pc :P

    Wow Wow Wow, Mariel, mooie verhalen. In depri-druk-koud Nederland word ik bijna groen van je verhalen ;-)

    hoe zouden Opa & Oma 'zwoksels' interpreteren?

  • 21 Februari 2011 - 09:48

    Sharon:

    doeske doeske!

    Jeeeeeetje het lijkt wel een droom waar je in leeft! HOE gaaf is het als een wilde dolfijn onder je zwemt! Ik zou ook niet meer mijn benen durven bewegen haha :P
    Ik vind het gaaf om je verhalen te lezen, je leeft echt in een totaal andere wereld nu joh! 39 graden.. dat kan ik me écht niet voorstellen! Hier is het op het moment zo'n 2 (!) graden denk ik, 37 graden verschil :|

    He does, wnnr heb je tijd om te skypen? Ik heb veel te vertellen en te vragen :D

    HAVE FUN, ENJOY!!

    Liefssssssss

  • 21 Februari 2011 - 13:31

    Ellen:

    Jouw verhalen beginnen nu al een bewaarboek te vormen...! Indrukwekkend en uniek hoe zo'n groot, in het wild levend dier je zo vriendelijk komt begroeten. Deze ervaring was die volgelopen snorkel meer dan waard, denk ik zo! Dolfijn zal zich wel hebben afgevraagd waarom zo'n 4-potig mensdier in hemelsnaam zo raar ligt te proesten...
    xxx,
    Ellen

  • 02 Maart 2011 - 17:58

    Menda:

    Hahaahah sorry zit op de facebook van Lisa, daarom staat er lisa boons vindt dit leuk! Maar wat gaaaaaaaaaaaaaaaaaf niet normaal! Lieve does ik ben zo blij voor je! Ik moet je eerlijk zeggen dat me heeelemaal ontschoten was dat je deze site ook al weer had! Maar nu weet ik het en ik ben weer helemaal bijgelezen:D! KEIKEI vet al die verhalen men! Ben fucking trots op je! Tot snel op date liefske! xxx

  • 03 Maart 2011 - 15:54

    Jessica:

    Hee tjik
    Eindelijk heb ik eens een verhaal van je gelezen! super vet man!! helemaal de onmoeting met de wilde dolfijn, een zinkende mariel daarna een proestende mariel en dat dier gewoon toekijken haha leuk :P
    Hier eindelijk een middagje zon :) (niets vergeleken bij jou maar we zijn er erg blij mee) en gisteravond een crisiscake gemaakt met nena en ilona (cake zonder boter) Was wel vaag recept en door het zelfrijzendebakmeel een beetje brood idee maar wel lekker opzich :)
    Verder niet veel nieuwtjes... o ja we willen die hoepelsport eens proberen Jammer dat je niet mee kan.. :( miss kunnen we een filmpje van ons sturen haha :P
    Have fun daar! Niet teveel rum he haha en lekker genieten :D
    Knuffel uit lwdcity

  • 11 Maart 2011 - 04:34

    Karlien:

    Hee Does!
    Wat een mooie verhalen allemaal zeg, het lijkt wel een droom waar je in leeft! Jeetje, ongelooflijk!
    Die wilde dolfijnen waar je zo even langszwemt, dat kan alleen Mariel overkomen! :D
    Ik blijf je volgen!
    Heel veel plezier, en geniet ervan, want voor je het weet ben je alweer thuis..!

    Liefs Karlien.

  • 12 Maart 2011 - 15:37

    Mreek:

    jezus jezus zeg, wa'n verhaal!
    wow wat vetjes!
    AAAAH dat is écht wel iets anders dan 'dichterbij dolfijnen' waar je 150 euro betaald voor een visje en een aaitje ;)
    ook helemaal fantastisch hoor, vooral toen we 12 waren, alleen dit is nog wel andere koek!
    oooh schrok je niet does? zo groot enzo! ookal kijken ze je natuurlijk lief aan met die vertrouwde ogen van ze, omdat ze zo groot zijn is het toch wel ekkes wennen lijkt me!
    hoe gaat het besturen van de boot eigenlijk? ik lees er wel vanalles over, en het lijkt me toch behoorlijk lastig met al die 1000 knopjes enz. :P
    ben wel benieuwd hoe het eruit ziet, jij als sparrow ;)
    GOED om te horen dat de rum daar ook goed smaakt!
    als je terug bent maar weer een cocktail avondje? alleen nu met australische cocktails? ben benieuwd!
    leuk dat je finse vriendin een bijbaantje heeft bij subway, dat zijn verrektes goeie broodjes volgensmij!
    en superleuk om te lezen dat je binnenkort een weekendje met dr gaat duiken!!
    geniet lekker door does :D
    we spreken elkaar snel weer!

    liefs een ietswat mindere groen jaloerse mreek, want hier begint het weer ook redelijk goed te worden :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mariel

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 40646

Voorgaande reizen:

17 September 2013 - 26 September 2014

Studying Scotland

21 Oktober 2012 - 19 Januari 2013

Aloha Hawaii!

26 Januari 2011 - 26 Augustus 2011

Bunbury Dolphins

01 September 2010 - 25 Januari 2011

Back to School in Leeuwarden

08 Maart 2009 - 28 Juli 2009

Schildpadden in Statia

Landen bezocht: